Een half uur per kamer: schoonmaakroutines om de tijd te optimaliseren

door Natasja

06 Mei 2023

Een half uur per kamer: schoonmaakroutines om de tijd te optimaliseren
Advertisement

Er zijn ook momenten waarop het een ontladende werking heeft om het huis grondig schoon te maken, vooral als het gaat om het herstellen van orde en harmonie in te lang verwaarloosde ruimtes, die daardoor meer dan ooit weer leefbaar en aangenaam worden. Maar behalve in deze weliswaar vrij zeldzame gevallen is het uitvoeren van huishoudelijke taken een taak die we misschien graag aan anderen overlaten. Dus, manieren vinden om niet al het werk dat we moeten doen in één dag op te stapelen dat onmogelijk wordt, helpt ons om altijd een schoon huis te hebben, voor ons en voor de gasten. En de inspanning zal veel minder zijn.

Een methode zou bijvoorbeeld kunnen zijn om je een half uur lang op één bepaalde ruimte te concentreren. Laten we hieronder eens kijken hoe dat moet.

Advertisement

Een vertrouwde helper

Een vertrouwde helper

Amazon

Als het huis geen bijzondere invasie van modder, hondenhaar en vuil meer heeft ondergaan dan gewoonlijk, en je zorgt ervoor dat het gros vrij regelmatig geveegd of gestofzuigd wordt, kan alles wat nog even snel moet worden verwijderd (vooral haar, hondenhaar, kruimels en dergelijke) worden toevertrouwd aan een handstofzuiger. Wanneer je een kamer onder handen neemt, kun je de handstofzuiger beter bij je hebben, en in veel minder dan een half uur zie je merkbare resultaten. Waarschijnlijk moet je hem daarna wel grondig schoonmaken, zodat hij altijd optimaal functioneert.

Advertisement

Keuken

Keuken

ImYourHuckleberry_78/Reddit

Een mogelijke routine:

1. Alle reeds aanwezige rommel verzamelen en uit de keuken halen.
2. Vervang alle vuile vaatdoeken en handdoeken
3. Verzamel in een mand of doos (of trolley!) wat niet in de keuken thuishoort, en berg het op waar het thuishoort
4. Koelkast inventariseren: wat is bijna verlopen? Wat is bedorven? Wat moet snel geconsumeerd worden?
5. Fornuizen: als ze gedemonteerd en schoongemaakt moeten worden, laat de delen dan weken in een teil met heet water, zeep, baking soda (en ook witte azijn of citroenzuur). Doe eventueel hetzelfde met de roosters. Maak ondertussen het kookoppervlak schoon.
6. Aanrechten: gebruik de meest geschikte sprays afhankelijk van het materiaal, ook DIY sprays met bijvoorbeeld een druppel afwasmiddel (of Marseillezeep) opgelost in een mengsel van water en azijn.
7. Ontvet de wandkasten en zet het fornuis weer inelkaar indien nodig.

Als er gasten zijn

Als er gasten zijn

sohmeho/Reddit

Als je gasten gaat ontvangen, bedenk dan waar je tijd met hen gaat doorbrengen: keuken, woonkamer, balkon, of misschien gaan ze wel slapen en hoef je je dus geen zorgen maken over de slaapkamer voor hen.

Ruim in ieder geval op zodat die kamers netjes worden. Dus naast het even stofzuigen van het vuil op de banken, en het vegen en wassen van de vloer, ook nadenken over hoe je alles mooi presenteert. Kussens symmetrisch gerangschikt, dekens of handdoeken zorgvuldig opgevouwen en neergelegd, geen rondslingerende stapels voorwerpen, dozen, prulletjes - en daarvoor kun je gebruik maken van manden, eventueel met deksel, als er geen tijd is om alles te sorteren.

Badkamer

Badkamer

_notadeckofcards/Reddit

Alleen of als we gasten hebben, de badkamer verdient altijd speciale aandacht.

1. Spuit het product van je keuze in de vuilste hoekjes en laat het zijn werk doen.
2. In de tussentijd, spuitfles in de hand, reinig de andere oppervlakken in het zicht en verwijder prulletjes en afval.
3. Ga na 10 minuten die kritieke hoekjes schrobben en afspoelen (toilet, wastafel, bidet, douche of badkuip).
4. Denk nu aan de vloeren en je bent klaar.

Productiviteit in de kantoorhoek

Productiviteit in de kantoorhoek

elado/Reddit

Zelfs de meest methodische persoon heeft een bureau waar na verloop van tijd alles zich ophoopt, te beginnen met papieren en documenten. Er zijn dagen dat je echt geen tijd hebt om op te ruimen, maar wanneer je weet dat je 5 of 10 minuten hebt nadat je de computer hebt uitgezet of de boeken hebt gesloten, moet je jezelf dwingen de werkruimte op te ruimen. Telkens wanneer je begint te werken of te studeren, vind je een schoon en georganiseerd bureau, wat altijd helpt om goed te beginnen en je productiviteit beter te stimuleren.

Kortom, het is beter om elke dag iets te doen, en dan daarna echt te genieten van het weekend, dan het altijd maar uit te stellen en je te bedelven onder huishoudelijke taken, terwijl je je juist zou kunnen ontspannen!

Advertisement