21 ingenieuze trucs voor een perfect opgeruimd huis in 6 dagen

door Natasja

05 Mei 2023

21 ingenieuze trucs voor een perfect opgeruimd huis in 6 dagen
Advertisement

Altijd een perfect opgeruimd huis is een wens van iedereen, maar voor velen blijft het helaas niet meer dan een droom. Door de vele verplichtingen van het dagelijks leven, het werk, afleidingen van allerlei aard en kwaliteiten en, niet in de laatste plaats, andere gezinsleden, is het heel gemakkelijk dat de huizen veranderen in rommelige en bonte bazaars.

Er zijn echter momenten waarop je je moet wapenen met veel geduld en de zaken weer in het gareel moeten brengen, als je niet het risico wilt lopen meer tijd te besteden aan het zoeken naar wat je nodig hebt dan aan gewoon te leven. Maar hoe doe je dat als er chaos heerst en je niet weet waar je moet beginnen?

We stellen hieronder een lijst voor met taken die je dag na dag moet uitvoeren, kleine trucjes die je in 6 dagen tijd, één kamer per keer, moet toepassen om de orde te herstellen en ervoor te zorgen dat deze orde lang in je huis blijft.

Advertisement

1. Woonkamer

1. Woonkamer

Pixabay

De woonkamer is een van de kamers waar je veel uren doorbrengt en waar je vaak gasten ontvangt, dus het is heel gemakkelijk om rommel op te hopen. Het is net zo gemakkelijk om er vanaf te komen door de juiste stappen te zetten:

  • begin met het verwijderen van alles wat niet in deze kamer thuishoort; aangezien het een grote doorgang is, is het gemakkelijk om er voorwerpen in te laten staan die elders moeten liggen. Wanneer je ze hebt herkend, zoek de juiste plaats in de kamer waar ze thuishoren.
  • verzamel kranten en tijdschriften, gooi de oudste en meest nutteloze weg en bewaar de nog te lezen exemplaren in een tijdschriftenrek.
  • als je foto's aan de muur hangt, geef ze dan een bepaalde volgorde en probeer het aantal te beperken.
  • maak een ruimte, misschien bij de deur, waar je de sleutels, portefeuilles en post kunt bewaren en gebruik specifieke bakken en planken voor elk voorwerp dat je hebt: cd's, dvd's, boeken, USB-sticks, maar ook servies en bestek dat je niet elke dag gebruikt.

Advertisement

2. Het bureau

2. Het bureau

Pixabay

Waarschijnlijk begint de rommel in elk echt chaotisch huis daar: het bureau is de werkplek, de plaats waar je je creatieve flair uit en daarom is het gemakkelijk vatbaar voor rommel. Ruim het op met een paar eenvoudige maatregelen:

  • laat alleen essentiële spullen op het bureau staan; al het andere kan worden weggegooid of opgeborgen in kasten en laden.
  • scheid werk en persoonlijke documenten en bewaar ze in gelabelde bakken.
  • verminder de hoeveelheid papieren en documenten op het bureau door ze op te bergen en in gelabelde bakken op planken te leggen zodra ze binnenkomen.

3. Slaapkamer

3. Slaapkamer

Pixabay

In de slaapkamer is orde essentieel voor een goede nachtrust; bewaar die met deze goede gewoonten:

  • lucht de kamer en maak elke ochtend het bed op: het luchten en netjes houden van het bed helpt je om in de juiste gemoedstoestand te komen om ook in de rest van de kamer orde te handhaven.
  • houd nachtkastjes zo vrij mogelijk van voorwerpen en bewaar er alleen essentiële dingen op.
  • berg in kinderkamers het speelgoed georganiseerd op in speciale bakken en zorg er dagelijks voor dat het niet over de vloer verspreid ligt.
  • als je planken of een boekenkast hebt, sorteer dan de boeken op grootte of kleur; als je kranten of tijdschriften hebt, geldt hetzelfde als voor de woonkamer: gooi de oude weg en berg de nog te lezen tijdschriften netjes op.

4. Kledingkast

4. Kledingkast

Pixabay

De kleerkast kan opgeruimd worden met behulp van speciale bakken, scheiders en rekken waarin kleding naar soort en seizoen kan worden opgeborgen.

  • hang kleding die beschadigd dreigt te worden op met hangers die er allemaal hetzelfde uitzien om een netter uiterlijk te krijgen.
  • gebruik voor kleren die in rekken en laden kunnen worden opgeborgen organizators om ze apart te houden en gemakkelijker terug te vinden, en schik ze netjes opgevouwen.
  • schoenen moeten worden opgeborgen in speciale bakken, bij voorkeur in schoenenrekken en planken die gescheiden zijn van de rest van de kast.

5. De keuken

5. De keuken

Pixabay

Een georganiseerde keuken stelt je in staat ten volle te genieten van het plezier van het bereiden en nuttigen van de maaltijden:

  • organiseer borden en vaatwerk, evenals pannen, deksels en kleine apparaten, naargelang de frequentie van gebruik; berg ze op in kasten om zoveel mogelijk ruimte te besparen en help met verhogers, verstelbare planken en haken voor kopjes en keukengerei.
  • bewaar levensmiddelen in luchtdichte verpakkingen in plaats van in hun oorspronkelijke verpakking, dat zal je helpen de ruimte te optimaliseren; organiseer ook het kruiden- en specerijenkastje op een functionele manier, om de beschikbare ruimte te optimaliseren, maar ook om gemakkelijker te vinden wat je nodig hebt.
  • maak een hoekje voor herbruikbare boodschappentassen en zakken voor afval en recycling, zodat ze niet overal in huis verspreid liggen.
  • maak aanrechten, fornuis en spoelbak regelmatig schoon, een schoon uiterlijk zorgt voor een opgeruimdere uitstraling.

Advertisement

6. Handhaving van de orde in de tijd

6. Handhaving van de orde in de tijd

Pixabay

Nu je huis eindelijk schoon en opgeruimd is, stellen we je nog enkele trucs voor om je huis zo opgeruimd te houden:

  • het allereerste wat je moet doen is het hele gezin betrekken bij de taak om het huis netjes te houden: door de taak te delen wordt deze minder zwaar en wordt iedereen eraan herinnerd dat jij niet hun dienstmeisje bent.
  • trek elke avond 10 minuten uit om het huis rond te gaan en alle misplaatste voorwerpen op te ruimen; een kort maar consequent werkje zal zijn vruchten afwerpen zonder je te belasten.
  • je kunt jezelf helpen door een wekelijks schoonmaak- en opruimschema op te stellen, met een lijst van dagelijks uit te voeren taken.

Je huis zal nu altijd zo schoon en opgeruimd zijn als een museum!

Advertisement