Organiseren: hoe dit te verbeteren door slechte gewoonten te vervangen door goede

door Natasja

23 Januari 2023

Organiseren: hoe dit te verbeteren door slechte gewoonten te vervangen door goede
Advertisement

Organiseren is essentieel voor het succes van elk project, van het eenvoudigste en meest alledaagse tot het meest complexe. Daarom is het belangrijk dat het huis ook perfect georganiseerd is, om de voorwaarden te scheppen om je leven en je projecten vanaf het begin goed te laten verlopen. Maar ben je er echt zeker van dat je huis zo goed mogelijk georganiseerd is? Het antwoord zou je kunnen verbazen: soms denk je dat je de best mogelijke organisatie hebt geïmplementeerd, maar probeer je je perspectief te veranderen om te beseffen dat sommige dingen nog beter kunnen.

Dus wat kun je doen zodat de goede gewoonten je huis en je leven verbeteren? Hier zijn een paar suggesties om je op weg te helpen.

1. Organiseren en reorganiseren in meerdere fasen

1. Organiseren en reorganiseren in meerdere fasen

Pexels

Het enthousiasme van het begin kan er gemakkelijk toe leiden dat je het hele huis in één keer wilt reorganiseren, maar het is beter om niet te beginnen aan iets waarvan je niet zeker weet of je het zult voltooien. Onderbreking kan namelijk heel gemakkelijk leiden tot het opgeven van het programma voordat het voltooid is. Het zou dan beter zijn om het huis in sectoren te verdelen en ons aan één sector tegelijk te wijden, misschien te beginnen met de sector die ons het meest dwars zit. Op die manier kun je de verbetering van de organisatie voortdurend waarderen en het het eenvouder is dit zo te houden.

Advertisement

2. Onderzoek doen alvorens te beginnen

2. Onderzoek doen alvorens te beginnen

Creativo

Alvorens over te gaan tot het organiseren van de ruimtes, is het belangrijk om zeker te weten waar de afgedankte voorwerpen terechtkomen. Informeer over de mogelijke bestemmingen van wat je niet meer nodig hebt: storten, recyclen of hergebruiken. Als de voorwerpen als zodanig kunnen worden hergebruikt, kijk dan of je ze wilt schenken of verkopen en zoek naar verenigingen, organisaties of mensen die baat zouden kunnen hebben bij de schenking of mogelijke verkoopkanalen (apps of websites, sociale groepen, tweedehandswinkels). Deze vraag moet je ook leiden bij het kopen: het is beter voorwerpen te verkiezen die kunnen worden gerecycleerd of hergebruikt dan voorwerpen die onvermijdelijk op de vuilnisbelt belanden.

3. Thuis winkelen voordat je naar de winkel gaat

3. Thuis winkelen voordat je naar de winkel gaat

Creativo

Als je denkt dat je iets nieuws nodig hebt, stop en denk na voordat je het gaat kopen. Misschien heb je datzelfde voorwerp al in huis maar ben je het vergeten; misschien vind je het onderin een lade of kast of in de kelder. Misschien heb je in plaats daarvan een soortgelijk voorwerp dat gemakkelijk voor dat doel kan worden gebruikt. Met deze werkwijze bespaar je niet alleen op onnodige uitgaven, maar verbeter je ook de organisatie, omdat je minder dingen hoeft te zoeken.

4. Spullen opbergen na gebruik

4. Spullen opbergen na gebruik

Creativo

Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar rommel begint met het besluit om de voorwerpen die je niet meer gebruikt pas later op te bergen. Als je er een gewoonte van maakt om niet te laten liggen wat je niet meer nodig hebt, zal ook de organisatie van het huis gemakkelijker en directer verlopen.

5. Koop niet te veel houders

5. Koop niet te veel houders

Creativo

We kopen vaak houdersw voordat we weten hoeveel we er nodig hebben en welke artikelen we erin moeten doen. In de keuken kan het bijvoorbeeld contraproductief zijn om alle producten die we kopen in doorzichtige bakken te doen: als je de originele verpakking weggooit, loop je het risico belangrijke informatie over de samenstelling, de ingrediënten, de gebruikswijze en de houdbaarheidsdatum van de producten te verliezen; bovendien kunnen licht en warmte het voedsel voortijdig bederven. Door een mand of doos alleen voor het esthetische aspect te kopen, loop je bovendien het risico nog meer verwarring in huis te scheppen, omdat je achteraf misschien niet weet hoe je ze goed moet gebruiken. En vergeet niet om altijd etiketten op elke houder te plakken, zodat je altijd weet wat je moet zoeken en waar.

Advertisement

6. Zie organisatie als een manier van leven

6. Zie organisatie als een manier van leven

Pexels

Organiseren is niet slechts een reeks correct uit te voeren taken, maar een ware mentaliteit. Georganiseerd zijn stelt je namelijk in staat om andere gebieden van je leven ten volle te beleven die door desorganisatie normaal gesproken in het gedrang zouden komen. Je kunt bijvoorbeeld genieten van tijd met je kinderen in plaats van het weekend door te brengen met opruimen, of je kunt jezelf trakteren op een avond met vrienden in plaats van thuis te blijven om alle dingen te doen die je hebt verwaarloosd. Dit geldt natuurlijk op alle niveaus: een beter georganiseerd huis maakt het schoonmaken en alle andere dagelijkse taken beter gestroomlijnd, mentale organisatie laat je beter nadenken over je waarden, doelen en strategieën om die te bereiken, het organiseren van een budget helpt je je financiën gemakkelijker te beheren. 

Dus waar wacht je nog op? Pak pen en papier, kies wat het meest urgent is en ga aan de slag!

Advertisement